Ο Αρμαγεδδων της συγχρονης ηθικης
Όταν η Λογική και η Αρετή κατακρημνίζουν το μισανθρωπικό δογματισμό της σύγχρονης ηθικοπλασίας…

Κοινοκτημοσύνη και αχρήματο σύστημα διαχείρισης πόρων

Με αφορμή διαφορες αντιρρήσεις που ακουσα οσον αφορά τη δυνατότητα εφαρμογής του Venus Project το οποίο παρουσιαστηκε μεσα απο το Zeitgeist Addendum, έγραψα την παρακάτω έκθεση για να δώσω παραδείγματα εφαρμογής αχρήματου συστήματος διαχείρισης πόρων στην ιστορία του ανθρώπου και να ξεδιαλύνω μερικες συχνές παραννοήσεις που γινονται χαριν της ηττοπαθούς νοοτροπίας που εχουμε αφήσει να επιβληθεί στην κρίση μας:

Επειδη πολλοι πιστευουν οτι για να αλλαξουμε πρεπει να αλλαξει ο τροπος ζωης μας και να απαρνηθουμε ευκολιες (κοινως το «δε βαριεσαι, καλα ειμαστε κι ετσι»), να σας βγαλω λιγο απο την πλανη και να σας δωσω ενα ενδιαμεσο συστημα πριν την εφαρμογη ενος ΚΟΙΝΟΚΤΗΜΑΤΙΚΟΥ κοινωνικου σχηματος.

Πριν ομως απο αυτο, να πω οτι κοινοκτηματικο συστημα διαχειρισης πορων εχει εφαρμοστει 3 φορες στην ιστορια του ανθρωπου. Πριν πειτε αμεσως 3 φορες απετυχε να σας θυμισω οτι υπαρχουν κι αλλοι λογοι ενα συστημα να σταματησει εκτος απο την αποτυχία, οπως η διαφθορά, η μεταβολή, η δημαγωγία, η λησμονια της ουσίας, η βία, κλπ κλπ.

Η πρωτη φορα ηταν και το πρωτο κοινωνικο σχημα διαχειρισης πορων, οι πρωτες ανθρωπινες κοινοτητες πριν απο 100.000 ετη. Αναλογιστειτε αυτο: αν πριν 100,000 ετη (τουλαχιστον) ειχαν τη σοφια να οργανωθουν σε κοινοκτηματικες κοινοτητες τι μας εμποδιζει σημερα; O πολιτισμος; Ή μηπως η βαρεμάρα που μας δερνει; Οι ανθρωποι τότε ως τροφοσυλλεκτες (οχι κυνηγοι) περισυνελλεγαν τροφη (ειτε απο συγκομιδη ειτε απο κυνηγι), δερματα, γουνες, εργαλεια, κλπ. Κανεις δεν προσπαθουσε περισσοτερο ή λιγοτερο απ’ οσο χρειαζοταν και απ’ οσο μπορουσε. Το Κοινό παρείχε στα ατομα οσο χρειάζονταν (και τοσο ήθελαν). Δεν υπηρχαν φιλάργυροι ούτε εργασιομανείς ή τεμπέληδες. Η κοινωνιες αυτές διαλύθηκαν μετα από χιλιαδες χρόνια, οταν ο ανθρωπος περασε στην καλλιεργεια γης, και δημιουργηθηκε η εννοια της ιδιοκτησιας (πχ «Σε αυτό το χωραφι η οικογενεια μου εδω και 5 γενιες καλλιεργει σιτάρι. Με ποιο δικαιωμα θα με κουνησουν απο το σπιτι που ζω εκ γεννετής και να καλλιεργήσουν καλαμπόκι; Είναι δικό μου δικαιωματικά»).

Η δευτερη κοινοκτηματικη κοινοτητα ειχε και χρημα αλλα το χρημα δεν ηταν η πρώτη προτεραιοτητα. Αντιθετως ειχε δοθεί πολυ μικρη σημασία και μάλιστα επίτηδες. Αυτη η κοινωνία ηταν η κοινωνία της αρχαιας Σπαρτης. Επειδή σιγουρα θα ακουσω αηδίες για σκλαβους, καιαδα, πολεμο, κλπ, να επισημάνω οτι μιλάμε για το γεγονος της κοινοκτηματικης κοινοτητας με την προσφορα βασει προσπαθειας και την απολαβή βάσει αναγκης, και οχι για τις αρχες και τις αξιες της (που παρεπιπτοντως μπορω να αντικρουσω καθε επιχειρημα υποβιβασμού της κοινωνίας αυτης αποδεικνυοντας σημερα οτι ειμαστε πιο κτηνη και είλωτες απ’ οτι νομιζουμε οτι ηταν εκεινοι τότε.) Δεν επιτρεπω λοιπον τη μεθοδο των μικροδικηβοριστηκών και πολιτικαντηδικών σοφιστειών και της λασπολογίας με σκοπο να επισκιαστεί ενα λαμπρό και ατρανταχτο επιχείρημα. Η κοινωνία αυτή διαλύθηκε σιγά σιγα φθειρόμενη απο τους εμφύλιους πολέμους αναμεσα στους Ελληνες (η βαρεμάρα που έλεγα πριν).

Η τρίτη κοινοκτηματικη κοινοτητα ηταν εκεινη των πρωτων χριστιανων οι οποιοι εξέρχονταν απο μια υλιστικη, κτηνώδη και χρηματολατρικη κοινωνία. Πουλούσαν τις περιουσίες τους (ξεβολεύονταν και απαρνιοντουσαν ευκολιες πραγμα που οι τωρινοι χριστιαναραδες αποφευγουν οπως ο διαολος τους το λιβάνι τους) και προσέφεραν όλα τα έσοδα από αυτό το ξεπουλημα, στις κοινότητες. Υπήρχε ακόμα και κοινό μεταξυ κοινοτήτων. Και παλι ο καθενας προσεφερε βασει ισότιμης προσπάθειας (οχι βασει αποτελέσματος) Και λάμβανε βασει αναγκών. Οι κοινότητες αυτες διαλύθηκαν με τη σύναψη της συνθηκης των Μεδιολάνων απο το Μεγα (ρωμαίο ανθελληνα) κωσταντινο η οποια ειχε ως σκοπο να εκμεταλλευτεί τα εργατικα χερια των μελών των κοινοτητων αυτών προσφέροντας την ληξη των διωγμών των χριστιανών. Θα μου πειτε «μα καλα δεν εκανε και σταματησε τους διωγμους των Χριστιανών;» Ναι, αλλα αλλα αρχισε να το διωκει τις παλαιες θρησκείες των «ειδωλολατρών» με τον ιδιο φανατισμό που εδιόκωνταν οι χριστιανοί ως τότε. Και παλι, μην ακουσω αηδίες περι δικαίου εκδίκησης, γιατι ολοι ξερετε τις υποτιθεμενες αρχες και αξιες του χριστιανισμου.

Βλέπουμε λοιπόν οτι εχει υπάρξει τρεις φορες (τουλαχιστον) ενα κοινωνικό συστημα δικαιας και ισότιμης οικονομίας πορων οπου λειτουργησε  και τις 3 φορες για καποιο διαστημα και επεσε λογω καποιου απο τους 5 κύριους λογους (ιδιοκτησία, διχόνοια, ατομικισμός, ηττοπάθεια και δημαγωγία) για τους οποιους στη σημερινη κοινωνια η μεγάλη μαζα υποφερει. Η διαφορά μας με τις 3 αυτες φορες ειναι οτι τωρα γνωριζουμε 3 λαθη απο τις προηγούμενες φορες (χάρη στους ιστορικούς υπερμαχους της αλήθειας και εκείνους οι οποίοι αγωνίσθηκαν για να κρατησουν την ιστορία οσο το δυνατόν πιό αναλλοίωτη) και μπορουμε να απφούγουμε τα λαθη του παρελθόντος, και αν είμαστε και λιγο σοφοί, ίσως και μερικά ακόμα λαθη (ως προϊόν ώριμης σκέψης και επεξεργασίας γεγονότων).

Αντι αυτο όμως πολύ βολικά κολλάμε στο γεγονός του οτι το συστημα αυτό «απετυχε» 3 φορες. Αντιθέτως θα ελεγα οτι διεφθάρη την πρωτη φορά, αποδυναμώθηκε σταδιακά τη δεύτερη και εξαπατηθηκε προς διαλυσιν την τρίτη. Ομως τη δευτερη φορά οι ανθρωποι εχοντας μαθει απο τα παθήματά τους μειωσαν τη σημασία της ιδιοκτησιας ωστε να αποφευχθεί η διαφθορά. Βλέπουμε λοιπον οτι δεν εχουμε αποτυχία, αλλα αντίθετα, έχουμε μάθηση και εξέλιξη. Αυτό ειναι το θαύμα του ανθρώπου σε αντίθεση με τα υπόλοιπα ζώα. Ο καναπές λοιπόν και η βολική «αποτυχία» δεν θα οδηγήσουν σε εξέλιξη. Και ό,τι δεν εξελίσσεται, αποσυντίθεται και ξεχνιέται, γιατι εφ’όσον «τα πάντα ρεί» ό,τι δεν «ρεί» φθείρεται απο τη ροή των πάντων γύρω του.

Για να εφαρμοστεί σημερα ενα κοινοκτηματικο συστημα υπαρχουν 2 τροποι.

Ο πρώτος τρόπος είναι να φτασουμε σε «σημείο βρασμού» απο το κοινωνικό και βιωτικό αδιέξοδο του χρηματοπιστωτικου συστηματος διακυβερνησης οπότε θα γινει και απότομη αλλαγή με ακραία αποτελέσματα τα οποία δεν ειναι και τα πιο ώριμα ή ωφέλιμα (βλέπε αιματηρή επανάσταση, χάος και κτηνοποιηση συνοδευομενη από πιθανή εξαφάνιση του ανθρωπίνου είδους αν εξελιχθεί σε παγκόσμια πολεμική σύρραξη). Εδώ βλέπουμε ενα πιο χειροπιαστό σενάριο του πως η ιδια η ρέουσα φύση θα εξοστρακίσει το «στασιμο» κομμάτι της.

Η εναλλακτική λύση είναι να συνειδητοποιήσουμε το οτι το σημείο βρασμού είναι κοντά, και οτι τα αποτελέσματά του ειναι επικίνδυνα και να ξεκινησουμε να αλλάζουμε το στάσιμο συστημα αντικαθιστώντας και εξελίσσοντας νοοτροπίες.

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αρχίσει μειώνοντας τη σημασία του χρήματος στην καθημερινή μας ζωή, μετατοπίζοντας το ρόλο του χρήματος σε ολοένα και λιγότερο βασικές ανάγκες του ανθρώπου.

Σημερα πληρώνουμε την τροφή, το νερό, την ενέργεια, τη στέγαση, την ένδυση κλπ, οπου:

  • η ενεργεια ειναι αφθονη (για τα επομενα τουλάχιστον 2000 ετη μεσα στα οποια σιγουρα θα βρουμε αποδοτικοτερες πηγές)
  • το 75% της επιφανειας του πλανητη καλύπτεται από νερό,
  • Η τεχνολογία και η επιφανεια της γης αρκουν για την διατροφική καλυψη του διπλάσιου πληθυσμού
  • Η στεγαση και ενδυση δεν αποτελούν προβλημα, καθότι ο πλανήτης είναι αρκετά μεγάλος.

Αυτη τη στιγμή οι βασικες αναγκες διαβίωσης με σειρα πριοτεραιοτητας (πρωτα εκεινη της οποιας η μη πληρωση φερνει το θανατο συντομότερα) είναι:

  • Αερας (Υπενθύμιση: Η τρεχουσα μολυνση του περιβάλλοντος μας οδηγεί στην αναγκη για τεχνολογιακό φιλτράρισμα του αέρα)
  • Νερό (Υπενθύμιση: Καποτε (οχι πολλα ετη πριν) δε πληρώναμε για το νερό)
  • Τροφή (Υπενθύμιση: Παλαιότερα δεν ηταν απαραιτητο να πληρώνουμε για τη διατροφή μας.)
  • Ενδυση/Στέγαση (Υπενθύμιση: Ακόμη πιο παλια η ενδυση και η στεγαση ηταν σχεδον δωρεαν)
  • Παιδεία (Υποσημείωση: Νομιζετε οτι ειναι δωρεάν; Αντιθετως πληρώνετε για την υποχρεωτική ημιμάθεια, αλλοιομάθεια, ψευδομάθεια και δυσμάθεια)
  • Διασκέδαση/ψυχαγωγία (Υποσημείωση: Ακομα και το σεξ στοιχίζει. Και όπου δε στοιχίζει, ειναι βρώμικο, ανηθικο, αμαρτωλό, παράνομο κλπ κλπ.)

Αυτη τη στιγμή πληρώνουμε για όλα εκτος του αέρα ο οποίος ειναι το ίδιο τσάμπα με το νερό και το φαι. Γιατι ομως πληρώνουμε για το νερο και το φαι και δεν μπορουμε να κανουμε διαφορετικα; Καποτε μπορούσαμε. Αυτη τη στιγμη με την τρεχουσα περιβαλλοντικη μολυνση οδηγούμαστε σε οικονομια οπου θα πληρώνουμε για τον καθαρό μη-τοξικό αερα. Να γιατι δε σταματά κανείς τη χρηση πετρελαίου. Θα με πειτε συνομοσιολογο και φαντασιοπληκτο, αλλα τα ιδια επίθετα θα απέδιδαν και σε εσας πριν απο 50 ετη αν τους λεγατε οτι στο κοντινό μέλλον θα πληρώνουν για το νερό. Οι φθηνες και βολικες δικαιολογίες του καναπέ είναι πολλές. Η αλήθεια ειναι μονο μια, και οποιος την αγνοεί θα βρει τις συνεπειες μπροστά του.

Αντι λοιπον να αρχισουμε να πληρώνουμε και την αναγκη του αέρα, καλύτερα να αρχίσουμε να πληρώνουμε για όλο και μικρότερες σε προτεραιοτητα ανάγκες.

Αυτη τη στιγμή ένα κράτος θα μπορούσε με ενα σφιχτό (απο την αποψη του οτι δεν ειναι γεματο τρυπες και παραθυράκια για τα μεγαθήρια) συστημα φορολογίας να προσφέρει δωρεάν στον λαό του το νερο, την τροφή την ενέργεια, τη μετακίνηση, την παιδεία και ίσως και μια βασική στέγαση (εστω και πολυκατοικιες μονο με γκαρσονιερες). Πώς; Αν σταματήσουμε να πληρώνουμε για τις ντοματες, το ψωμί, το νερό, το ρευμα και το κεραμίδι, ποίος θα τα παράγει;

  • Το κράτος θα προσλάβει καλλιεργητές και επιστήμονες και θα αυτοματοποιήσει την παραγωγή τους (οχι εις βαρος ομως της ποιότητας και της υγείας).
  • Θα αυτοματοποιησει την ύδρευση, και θα μελετήσει νεες τεχνολογίες αφαλάτωσης και βιοφιλτραρίσματος.
  • Θα αυτοματοποιήσει την παραγωγή ενεργειας εκεταλλευόμενο και άλλες πηγες οπως άνεμος, κύμα, ποτάμι, παλιρροια, ήλιος, γεωθερμότητα, κλπ κλπ.
  • Θα κτισει πολυκατοικίες με δυάρια, τριάρια και γκαρσονιέρες που θα προσφερονται δωρεαν σε εργένηδες, ζευγάρια, οικογενειες με παιδια, κλπ.
  • Η υγεία (στην ελλαδα και τις αλλες τεταρτοκοσμικές χώρες με ψευδαισθήσεις τριτοκοσμικής μεγαλοπρέπειας) θα γινει οπως στην Ολλανδια, τη Γερμανια κλπ κλπ, δηλαδή δωρεάν. Αλλωστε ο θεράπων ιατρος είναι κοινωνικό λειτούργημα και οχι βιοποριστικο επάγγελμα.

Ποια θα ειναι τα αποτελεσματα;

  • Λιγότερες θεσεις εργασίας στο σημερινο οικονομικο συστημα σημαίνει λιγότερα λεφτα και αρα λιγότερη επιβίωση. Αν ομως η επιβίωση ειναι εξασφαλισμένη θα ανοίξουν νεοι τομεις ενδιαφέροντος και θα αυξηθούν οι θεσεις εργασίας σε πιο ουσιαστικές εργασίες. Εργασίες που θα εχουν περισσότερο νοημα για τον άνθρωπο. Σιγουρα θα ειναι λιγότερες απο όσες θα εξαφανιστούν, αλλα αυτό θα φέρει το πλεονέκτημα του οτι ο κόσμος θα δουλευει λιγότερες ώρες και μερες και τα εσοδά του θα διατίθενται για την προσωπική του διασκέδαση και τα προσωπικά του είδη. Ετσι ο κόσμος θα εχει χρόνο και δυνατότητα να γνωρίσει περισσότερο κόσμο, να κάνει ταξίδια, να (εξ)ερευνήσει, να εφεύρει, να αφιερώσει στην οικογένεια, και να επενδύσει στον εαυτό του και την εξέλιξή του και ατομικά και κοινωνικά.
  • Ο κόσμος επενδύοντας περισσότερο χρόνο στον εαυτό του θα σταματήσει να είναι τόσο εγωκεντρικός (λιγότερα απωθυμένα ανικκανοποιητου «εγώ»), και θα ασχοληθεί περισσότερο με τα κοινά.
  • Παράλληλα αν και οι θρησκευτικες και κοινωνικες απαγορεύσεις σταματήσουν, ο κόσμος θα μαθει να βαζει μετρο μονος του. Αλλωστε ειναι αρετή η ελευθερία του μέτρου σε αντίθεση με την υποχρέωση σε αυτό.
  • Θα σταματησει ο αμμετρος υπερκαταναλωτισμός ο οποίος τώρα καλύπτει ανεκπλήρωτα απωθυμένα.
  • Θα γινουν πιο εργατικοι οι ανθρωποι που τώρα αποκαλούμε τεμπεληδες γιατι δεν θα πελαγώνουν οπως τωρα που βλεπουν οτι πρεπει να γινουν σκλαβοι (12 με 14 ωρες δουλεια για 800 ευρώ) για να επιζήσουν.
  • Θα σταματήσουν τα περισσότερα εγκληματα κατα της περιουσίας και της ιδιοκτησίας καθότι η ιδιοκτησία θα εχει δευτεύοντα ρόλο.
  • Θα περιοριστεί η φιλαργυρία που μας δερνει γιατι δεν θα ειναι πια απαραίτητο το να συγκεντρώνουμε αγαθα σε ατομικό επίπεδο.
  • Θα περιοριστεί η λαιμαργία γιατι η διατροφή θα ειναι δωρεαν και θα κοιτάζουμε πως να φτιαξουμε τη διατροφη μας καλυτερα απο το να μπουκώσουμε οτι και οσο προλαβουμε. Εκτος αυτού οι πολύχρωμες ετικετες που πιανουν το ματι και την περιεργεια θα σταματήσουν να μας κανουν πλυση εγκεφαλου με αποτελεσμα τον υπερκαταναλωτισμό και ετσι στο περιπτερο της γειτονιας, δε θα λεμε «οπα καινουρια σοκολατα! Ας τη δοκιμασω» αλλα «για να δουμε πως να ισοροπησουμε καλυτερα τη διατροφη μας».

Θα γινουν πολλα αλλα ακομα, αλλα το κυριοτερο ειναι οτι θα πιστεψουμε στον εαυτο μας και στη δυναμη του συνόλου.

Βλέπετε λοιπόν, οτι δεν ειναι τοσο δύσκολο, καθότι τα αποτελέσματα των πράξεών μας προς αλλαγή θα μας οδηγήσουν από μόνα τους σε περισσότερα θεμιτά αποτελέσματα για τα οποία ανησυχούμε τώρα να βρούμε πραξεις που θα τα λύσουν. Γιατι συμβαίνει αυτό; Γιατι αυτη τη στιγμή ενώ τα παντα ανεκαθεν έρρεαν και μεταβάλλονταν εμείς στεκόμαστε αμετάβλητοι. Ειναι αδύνατον να σταθεις αμετάβλητος χωρις να εκφυλιστείς. Γιατι λοιπόν να μη συμβαδίσουμε με τη ροή του σύμπαντος  και να βρεθούμε σε αρμονια με αυτό;

Ακόμα και αν αποτύχει αυτη η προσπάθεια θα διδάξει τις επόμενες γενιες πως να αποφύγουν περισσότερα λάθη, ωστε καποια απο τις επόμενες γενεες να επιτύχει. Αυτό ειχαν υπόψιν τους οι μεγάλοι επιστήμονες (απο το Δημόκριτο και τον Θαλή μεχρι τον Einstein και τον Hawkins) και φιλόσοφοι (από το  Σωκράτη και τον Επίκουρο μέχρι το Βολταίρο και το Νίτσε). Θα εχουμε δωσει κατι στις επόμενες γενεές.  Αλλωστε ακομα και αν αποτυχει η προσπάθειά μας θα εχουν αποκτήσει περισσότερο νοημα οι ζωές μας εχοντας προσφερει στους επομενους κατι, απ’ οσο νόημα θα είχαν αν απλα εχουμε αναλωσει το χρόνο μας στο να ζησουμε μια ανουσια ζωή βασικής κτηνώδούς επιβίωσης.

Επειδή πιθανόν να ακούσω (ή καποιοι να σκεφτούν) σχόλια περι «εβραιοκινητων ιδεών» ή «κουμμουνισμού» ήθελα να τονίσω οτι προσωπικά δεν με ενδιαφερει αν η έκφραση αυτής της αλλαγής θα ειναι το Venus Project ή το όραμα του Mαρξ ή το όραμα της κυρα Kατίνας,  (αλλωστε ειτε Ζακ Φρέσκο, είτε Καρλ Μαρξ είτε Κυρακατίνα, ολοι ισοι ειμαστε μπρος στη ρευστότητα του χώρου και τη ροή του χρόνου). Με ενδιαφερει η αλλαγή να φέρει κατι ενάρετο, εύφρονο, ισοτιμο, φιλελεύθερο, ανθρωποκεντρικό, το οποίο να προωθεί την αυτοεξέλιξή του του ανθρώπου και την ανθρώπινη κοινότητα χωρίς να καταργεί την ατομικότητα  και τη διαφορετικότητα.

Τωρα αν θα το υλοποιήσει Αραβας, Εβραιος, Ελληνας ή Παππούα, λιγο με απασχολεί. Αυτό που με απασχολεί ειναι αν ο ανθρωπος θα είναι ανθρωπος και θα συνεχίζει να εξανθρωπίζεται προς εξαπλωσίν του στο συμπαν ή θα παραμείνει κτήνος και θα συνεχίσει να αποκτηνώνεται προς εξαφανισιν του και καλής τύχης των εναπομειναντων μορφων ζωής στον πλανήτη.

About these ads

Χωρίς σχόλια to “Κοινοκτημοσύνη και αχρήματο σύστημα διαχείρισης πόρων”

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: